18. prosince 2013

Kváskový chléb



Tak mi to včera večer nedalo, zadělala jsem těsto a k dnešní (včerejší) porci schovaného guláše jsem si upekla alespoň pořádný pecen chleba, když už není mouka na knedlíky. Původně se mi do toho vůbec nechtělo, ale dokopala jsem se, stejně jsem musela dokrmit kvásek.

A dobře jsem udělala, uleželý gulášek s voňavým vlahým krajícem...hmmm!




Potřebovat budeme:

Den první (večer) - namnožení kvásku

50 g dobře živeného žitného kvásku
(ten můj už má požehnaný věk, za dva měsíce mu bude rok)

200 g vody

150 g pšeničné chlebové mouky

50 g celozrnné žitné mouky


Kvásek rozmícháme nejprve s vodou, potom přisypeme obě mouky a zaděláme řidší těsto. Přikryjeme potravinářskou folií a necháme do rána být. Do rána by měl kvásek dobře zvětšit objem a příjemně vonět.


Den druhý (ráno) 

300 g vody

500 g pšeničné chlebové mouky

2 lžičky soli

1 lžička mletého kmínu

1/2 lžičky mletého kardamomu


Nakynutý kvásek z předešlého dne pomocí hnětače rozmícháme s vodou, solí, kmínem a kardamomem.

Nakonec přisypeme mouku a uhněteme těsto, které necháme přikryté zhruba 3 hodinky v teple kynout, v mém případě u kamen. Čekání!

U kynutí hodně záleží na okolní teplotě, pokud je místnost chladnější, může těsto kynout i déle. Pokud do těsta lehce zatlačíme prstem, mělo by se dobře vykynuté těsto pomalu vracet. A samozřejmě by mělo minimálně zdvojnásobit objem.

Vykynuté těsto přendáme na dobře pomoučenou pracovní plochu a několikrát vytáhneme a přeložíme, přičemž do těsta zapracujeme tolik mouky, aby bochník lehce držel tvar.




Připravíme si ošatku, vyložíme ji plátnem, vysypeme moukou a šup tam s těstem (sváry směrem vzhůru). Posypeme lehce moukou a přikryté necháme další dvě hodinky kynout. Opět čekání!

Troubu rozpálíme na 250 stupňů (včetně nádoby na pečení). Na dno dáme rozpálit starší plech, kastrol nebo hrnec. 

Horkou pečící nádobu vyložíme papírem na pečení a pomalu  do ní překulíme vykynuté těsto, které asi dvakrát nařízneme. Já jsem těsto nařízla málo, téměř to není vidět, příště musím být důslednější.

Bochník šoupneme do trouby a na spodní, rozpálený plech rychle nalijeme hrneček vody (pozor, zasyčí to), ještě rychleji troubu zavřeme, aby se dobře zapařila a zhruba 15 minut pečeme.




Poté ztlumíme teplotu na 220 stupňů a dalších 30 minut dopékáme.

Hotový chléb necháme na mřížce vychladnout. Nejhorší čekání!

Já téměř nikdy neodolám a zaříznu patku. Ještě detail - upečený pecen má zhruba 1200 g. 










Žádné komentáře:

Okomentovat